کد مطلب:278640 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

گفتار ما
این روایات از طول عمر آن حضرت «پس از ظهورش، خبر می دهد، لكن چنانكه پیداست، مدت عمر آن حضرت را مختلف بیان كرده اند كه شاید بتوان به این صورت، بین روایات، جمع و توافق ایجاد نمود:

مقصود از زمان در بعضی از روایات، همان چیزی است كه در روایت دوم و نیز روایت چهارم از فصل نوزدهم همین باب آمده است كه می گویند: «خداوند به فلك فرمان می دهد كه گردش زمانش را كند كند تا اینكه یك روز، معادل ده روز، یك ماه معادل ده ماه، و یك سال برابر ده سال می شود.» و «یك سال در زمان او برابر ده سال است.» و در بعضی از روایات دیگر مقصود، همان وقت و زمان عادی و رایج در بین ماست.

شاید بعضی از روایات در صدد بیان طول دوران زندگی ایشان تا زمان فوت باشد و بعضی دیگر درصدد بیان دوران حكومت آن حضرت و حكومت امامان معصوم علیهم السلام بعد از رجعت باشد، زیرا كه دوره ی رجعت هم جزء حكومت و ادامه ی آن حساب می شود. و نیز ممكن است روایاتی كه طول دوران زندگی یا حكومت ایشان را ذكر كرده است، به دوره ی رجعت ایشان بعد از مرگ، مربوط باشد.- البته علم واقعی نزد خداست-.

در فصل ششم از باب چهارم نیز روایاتی ذكر خواهد شد كه به مدت عمر پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام، بعد از رجعت، اشاره می نماید.

اما درباره ی مرگ عادی حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه - یا كشته شدن ایشان، ظاهرا با توجه به دو روایت آخر در همین فصل باید گفت كه ایشان به مرگ عادی از دنیا می روند.



[ صفحه 219]